2024 legkeresettebb dízel használt autói Magyarországon: TOP 5 lista, ami segít a választásban!
Nemrégiben beszámoltunk a 2024-es év legnépszerűbb használt benzines autóiról, most pedig elérkezett az idő, hogy felfedezzük a dízelmodellek világát. Ezzel a váltással még pontosabb képet kaphatunk arról, milyen gépjárművek bírnak a legnagyobb vonzerővel a hazai autópiacon. Nézzük meg, mely típusok nyerték el a vásárlók szívét!
Ma Magyarországon 120 ezer új autó kel el évente, míg mellé durván 800 ezer használt autó cserél gazdát, amelyek nyomán immár évek óta egyre idősebb a hazai autópark. Jelenleg 16 év körüli a Magyarországon futó autók átlagéletkora. Míg a benzinesek esetében egyetlen ma divatos, SUV sem volt, addig a dízelek esetében ez már máshogy van.
A B8-as, negyedik generációs A4 dízel változatáért átlagosan 3,2 milliót fizetnek a hazai autóvásárlók. A 2007 utáni modellek nem rossz használt autók, de adódhatnak költséges hibái.
Egy kétliteres, 120 lóerős dízelmotorral felszerelt autó esetében a szervizperiódus alapvetően két év vagy 30 000 kilométer longlife olajjal. Ha autópályán használjuk, a fedélzeti számítógép ritkán jelez karbantartási igényt 27 000 kilométer előtt, viszont városi forgalomban sokkal hamarabb szükség lehet olajcserére. Fontos, hogy ne halogassuk a periódus túllépését, mert ez komoly és költséges javításokat vonhat maga után. Az olajcserére és a minőségi motorolajra érdemes befektetni, sőt, célszerűbb lehet inkább 15-20 ezer kilométeres intervallumra váltani.
Környezetvédelmi okból viszonylag nagy arányú a kipufogógáz-visszavezetés, így a kipufogógázban lévő korom lerakódásától elromolhat a fojtószelepcsonk. A dízel kipufogógáz zacca leülepedhet a pillangószelepet elfordító motorra is. Mivel a motor külön nem tisztítható vagy javítható, a csere nem olcsó. Ez a sokat futott V6-os dízelek korábbi évjárataiban gond, idővel lett javítókészlet a csappantyú állítómechanizmusára.
Jobb megelégedni a négyhengeres TDI-vel, amely a közös nyomócsöves technikával levetkőzte a korábbi 2,0 PD TDI-k ordenáré traktorhangját, rázkódását és megannyi hibaforrását (pl. adagolóelemek, olajfogyasztás, olajszivattyú fogaskerékhajtása). A CR TDI-ként (common rail) ismert dízelmotorban ritkán van baj az injektorokkal és a nagynyomású szivattyúval.
Az E90-es Hármas BMW-k a mai napig nagyon népszerűek Magyarországon - a németek levetett autóit is előszeretettel vásároljuk -, és durván 3,6 millió forintot vagyunk hajlandók fizetni érte. De nem mindegy, melyik verziót választjuk a 2005-2012 közötti 3-as BMW-ből. A 320d-ből van olyan, aminek súlyos bajai lehetnek, de olyan is, amivel nagyon jól járhattok. E90 a lépcsőshátú, E91 a kombi, E92 a kupé, az E93 a kabrió fejlesztési kódja.
A Vezess Értékbecslőben egy M47-es motorú, E91-es használt BMW 320d-t mutatunk be néhány éve. A 2007-es autó óra szerint 235 900 kilométert futott.
Az F10-es széria esetében érdemes alaposan utánajárni az alvázszámnak, hogy kiderüljön, érintett-e a BMW kigyulladási botrányában, és hogy a jármű már átesett-e a gyár által végrehajtott visszahíváson, amire a gyártó meglehetősen vonakodva reagált. Az autótüzek legfőbb kiváltó oka a kipufogógáz nem megfelelő hűtése, ami komoly kockázatot jelenthet.
Amikor az EGR-hűtés meghibásodik, a kipufogógáz hőmérséklete jelentősen megemelkedik. Ez a forró gáz, amely a szívócsőbe jut, könnyen lángra lobbantja a szívósorban felhalmozódott olajlerakódásokat. Ennek következményeként a műanyag szívósor akár meg is olvadhat, és a keletkező lángok könnyedén tüzet okozhatnak a motortérben, mindent felperzselve, ami az útjukba kerül.
Ezeknél a motoroknál, ideértve az 525d-t, az 535d-t, az 550d-t és a négyhengeres dízeleket is, a vásárlás utáni első feladat az EGR-hűtést és az EGR-szelepet ellenőriztetni. Ha fogyna a hűtőfolyadék, ez a tömítetlenség a későbbi autótűz előszobája lehet, tehát a megoldás biztosan nem az, hogy rátöltötök, oszt jól van az úgy. Ha az EGR-hűtés rendben, az EGR-szelep rendben, jöjjön a szívósor kitisztítása dióőrleményes szórással vagy a szívósor komplett cseréje, hogy ne is legyen minek meggyulladnia benne.
Ha használtan vennél drága, bonyolult és modern autót, amilyen egy 5-ös BMW az F10/F11-es sorozatból, a kockázatokat elsősorban az autó addigi szerviztörténetének ismeretével mérsékelheted, amit nem helyettesít az állapotfelmérés.
Az állapotvizsgálat kulcsfontosságú lépés, akár személyesen is meg kell vizsgálni az autót. Fontos, hogy ne csábuljatok el a 10-20%-os árelőny ígérete miatt, és ne válasszatok olyan járművet, amelynek nincs nyomon követhető szerviztörténete. Ha az autó digitális szervizkönyve már évekkel ezelőtt lejárt, vagy ha hiányoznak a szervizszámlák, munkalapok és garanciális iratok az elvégzett karbantartásokról és alkatrészcserékről, érdemes alaposan megfontolni a döntést. Az ilyen hiányosságok komoly problémákhoz vezethetnek a jövőben.
Az F10-es Ötösért a magyar vásárlók 2014-ben körülbelül 5,2 millió forintot költöttek el átlagosan.
Nem meglepő, hogy a második helyen az SUV-kategória tűnik fel, de kicsit felvontuk a szemöldökünket, amikor megtudtuk, hogy a használt BMW X-sorozat dízel változataiért itthon simán elkérnek közel 11 millió forintot. Ebből az összegből könnyedén hozzájuthatunk egy harmadik generációs X5-ös modellhez, de akár egy második generációs X6-ost is választhatunk.
A BMW X5 1999-ben lépett a színpadra, mint a bajor gyártó első középkategóriás prémium SUV-ja. Azóta már a negyedik generációja köszöntött be, amely 2019 óta hódítja meg a terepet.
A toplista csúcsán egy igazi időtlen klasszikus, a dízel Passat trónol, amelyért a magyar vásárlók 2014-ben átlagosan 3,5 millió forintot voltak hajlandók kifizetni. Ezek a 12 éves járművek a B7-es generációból származnak, és formájuk még mindig vonzó, nem tűnik elavultnak; valóban frissességet árasztanak. Ugyanakkor, ha valaki használt Passat TDI-t vásárol, érdemes készíteni 300-500 ezer forintot szervizelési költségekre. A szervizköltségek minden motornál meglehetősen magasak, de ha választani kell, érdemes a 140 és 170 lóerős CR (közös nyomócsöves) TDI modellek között válogatni.
Még így is könnyedén összejöhet egy félmilliós költség, és nem csupán a márkaszerviz látogatásai miatt. Csak azok fontolják meg a használt dízel Volkswagen Passat vásárlását, akiknek ez nem okoz sokkot. Egy Laguna vagy Mondeo viszont hosszú távon jelentősen kevesebb pénzt emészthet fel, mint a nagyobb presztízst képviselő, sokak által áhított Passat.
A DSG váltók közül a hatfokozatú, olajos kuplungos verziók jellemzően megbízhatóbbak, amennyiben szigorúan betartjuk az 60 000 kilométerenként esedékes olaj- és szűrőcseréket. Ezzel szemben a száraz kuplungos, 250 Nm nyomatékig terjedő hétfokozatú modellek több problémát rejthetnek magukban. Az automatikus váltó, amely villámgyorsan vált, leginkább a mechatronika egység meghibásodása miatt okozhat gondot. Ha bármilyen javításra szükség van, az könnyen több százezer forintos kiadást jelenthet.
A 15-ös dízelautó toplista átlagéletkora 12,1 év, ami több mint két évvel fiatalabb a legkeresettebb benzines modellek életkoránál. Az átlagos áruk körülbelül 4,2 millió forint, ami szinte 1,7 millió forinttal túlszárnyalja a benzines autók toplistájának árait.