A szakértők véleménye alapján a 179 ember halála nem a madaraknak tudható be: képek a dél-koreai tragédiáról - Startlap


Nem világos, hogy hol tartózkodtak azok a tűzoltók, akiknek a reptéren kellett volna figyelniük a gépet, amelyet csupán két utas hagyott el életben. Dél-Korea legtragikusabb repülőgép-balesetének hátterében aligha állhatott egy madárraj.

A Dél-Koreában bekövetkezett, eddigi legtragikusabb repülőgép-baleset körüli események és információk szakértők között komoly kérdéseket vetnek fel. Az elmúlt órákban megjelent hírek, különösen a madárbecsapódásra vonatkozó első hivatalos elmélet, tovább fokozzák a bizonytalanságot a történtek okait illetően.

A 181 embert szállító repülőgép vasárnap délelőtt leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött a Muan repülőterén. Két ember kivételével valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben - közölték a hatóságok.

A tömegszerencsétlenség helyi idő szerint 9 óra 7 perckor történt, a koreai Jeju Air járata leszállás közben letért a kifutópályáról és kerítésfalnak ütközött a Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan nemzetközi repülőtéren.

A futómű kieresztésének elmaradása, a kéthajtóműves Boeing 737-800-as gép hasra landolásának időzítése a kifutópálya hosszához viszonyítva, valamint a madárbecsapódásról szóló jelentések mind olyan összetett kérdéseket vetettek fel, amelyekre a szakértők eddig nem tudtak kielégítő válaszokat adni.

Szakértők közös állásfoglalása alapján a vészhelyzetek során a repülőgépek gyakran csak alig elegendő üzemanyaggal érkeznek. A tűzoltóautók készenlétben állnak, és a leszállópályát habbal vonják be, hogy csökkentsék a tűz kockázatát. A gépet a pálya elején helyezik le, ami lehetővé teszi, hogy fokozatosan csökkentse a sebességét, így biztonságosan megálljon a végén.

A helyi híradókban megjelent felvételen jól látható, ahogyan a repülőgép futómű nélkül csúszik végig a kifutópályán, mielőtt nekiütközik egy falnak, ami hatalmas robbanással zárul, és tűzbe borítja az egészet.

Miért nem alkalmaztak habot a tűzoltók a pályán? Miért nem voltak ott, amikor a gép a földet érte? Miért landolt a repülőgép éppen a kifutópálya végénél? És miért állt ott egy téglafal a kifutópálya végén?

- tette fel a kérdést az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.

Dél-koreai hivatalos források megerősítették, hogy alaposan nyomozzák a baleset körülményeit, és a madárbecsapódás lehetőségét is figyelembe veszik a vizsgálat során.

"A madárral való ütközés nem ritka jelenség, és a futóművel kapcsolatos nehézségek is gyakran előfordulnak. A madarakkal való találkozások sokkal gyakoribbak, de általában nem vezetnek egy repülőgép teljes elvesztéséhez" - nyilatkozta Thomas.

Geoffrey Dell, az ausztrál repülésbiztonsági szakértő, kifejtette véleményét:

Még sosem tapasztaltam, hogy egy madár ütközése megakadályozza a futómű kinyílását.

Trevor Jensen, ausztrál repülési tanácsadó, megjegyzi, hogy a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában jól felkészültek a repülőgépek hasra landolására, ezért ez az esemény nem tűnik váratlanul érkezőnek.

Dell kifejtette: "A madárral való ütközés hatása a hajtóművekre csupán akkor érezhető, ha egy egész madárraj kerül a gép útjába. Még ilyen esetben sem lenne azonnali leállás, így a pilóták rendelkezésére állt volna idő, hogy kezeljék a helyzetet."

Dell és Jensen szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.

A dél-koreai közlekedési minisztérium legfrissebb közleménye szerint sikerült megtalálni a repülőgép mindkét fekete dobozát, amelyek közé tartozik a repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítője is. "Ezek az eszközök részletes információkat szolgáltatnak a gép összes rendszerének paramétereiről. A fedélzeti adatrögzítő lényegében a repülőgép szívverését tükrözi" - nyilatkozta Thomas. Hozzátette, hogy a hangrögzítő elemzése kiemelkedően fontos lehet a tragikus baleset körülményeinek megértéséhez.

Related posts