A szakértő véleménye: Ne használjon ilyen öreg gumit az autóján!


Balogh Edina izgalmas kalandba keveredett, amikor megpróbálták elvinni Dubajba. "Azt gondoltam, hogy ez csak egy munkaajánlat, és csupán annyit kell tennem, hogy teniszezni megyek a sejkekkel" - mesélte az élményeit.

A jogszabály csupán 1,6 milliméteres minimális mélységet ír elő a gumiabroncsok futófelületén. Érdekes módon, ahogyan az élelmiszerek esetében nincs meghatározott eltarthatósági idő, úgy a gumiabroncsoknál sem találunk ilyet. Ennek ellenére fontos hangsúlyozni, hogy a nem használt abroncsok is idővel öregszenek, köszönhetően az UV-sugárzásnak, a hőmérséklet-változásoknak és a levegőben található ózon jelenlétének. Ez a folyamat a gumianyag keményedéséhez vezet, ami a tapadás csökkenését és a fékút megnövekedését eredményezheti – figyelmeztet az AUTO BILD.

Egy gyors pillantás a gumiabroncs oldalfalára rengeteget elmondhat róla. A híres DOT-kód, amely a gyártás hetét és évét rejti, kulcsfontosságú információkat tartalmaz. Például, ha az "1024" jelzés szerepel, az azt jelzi, hogy a gumiabroncs 2024 10. hetében készült. Ezzel szemben, ha az "1020" olvasható rajta, akkor a gumiabroncs már öt éves – ez már jóval túl van az „új” kategórián, és nem ajánlott friss termékként értékesíteni.

Az ADAC gumiabroncs-szakértői azt javasolják, hogy az újként eladott, vagy megvásárolt gumiabroncsok ne legyenek két évnél régebbiek. A tesztek kimutatták, hogy még a nem használt gumiabroncsok is mérhetően veszítenek tapadásukból mindössze három év után, különösen nedves és havas körülmények között.

A Német Gumiabroncs Kereskedelmi Szövetség (BRV) megközelítése a gumiabroncsok minősítésében különös figyelmet érdemel: a gumiabroncsok legfeljebb három évig tekinthetők "vadonatújnak", míg az "új" státusz legfeljebb öt évig megőrizhető, feltéve, hogy a termékeket megfelelő körülmények között tárolták. Azonban vevői szempontból ez a tárolási körülmény nehezen ellenőrizhető, ami kihívást jelent a vásárlás során.

Személygépkocsik vonatkozásában az ADAC egy praktikus irányelvet ajánl: a nyári gumik maximális használati ideje ne haladja meg a tíz évet, míg a téli gumikat hat-nyolc év elteltével érdemes cserélni. Ennek oka, hogy a téli gumiabroncsok gumikeveréke puhább, mint a nyáriaké, így ezek hajlamosabbak a gyorsabb kopásra és elöregedésre.

Related posts