Fico dicsérete Trump irányába nem hozott változást: Szlovákia továbbra is az Egyesült Államok vámintézkedéseinek legnagyobb áldozata az Európai Unió területén.

Robert Fico, Szlovákia miniszterelnöke, februárban Washingtonban találkozott Elon Muskkal, ahol arra kérte az Egyesült Államokat, hogy ne siettesse az európai termékekre kivetett vámok bevezetését. A kérés ellenére az amerikai kormány áprilistól 25%-os vámot vezetett be az EU-ból érkező autókra.
Szlovákia viseli a legnagyobb hátrányt, mivel az amerikai export jelentős hányada járműipari termékekből tevődik össze. Az áprilisi exportot itt átlagosan 17,2%-os vám terhelte, ami az Európai Unió legmagasabb arányának számít – állapította meg a Denník N legfrissebb elemzése.
Például: Ha párhuzamot vonunk, akkor...
A "hatékony vám" fogalma azt tükrözi, hogy egy adott ország exportjának milyen mértékben van kitéve az amerikai vámtarifáknak. Az eltérő vámkulcsokat az exportált termékek súlya alapján számolják ki, hogy egy átlagos értéket kapjunk. Szlovákia esetében a 25%-os autós vám jelentős hatással van az összesített mutatóra, mivel az Egyesült Államok a szlovák autóipar kulcsfontosságú piaca.
Különösen figyelemre méltó a pozsonyi Volkswagen gyártóüzem, amely prémium SUV-modellek, például a Porsche Cayenne és az Audi Q7, Q8 szállításáért felelős az amerikai piacra. Ez a szegmens korábban a gyár bevételeinek egynegyedét biztosította. Emellett a nyitrai Jaguar Land Rover üzem is fontos szereplő, jelentős mennyiségben exportálja a Defender és Discovery modelleket az Egyesült Államokba.
A szlovák pénzügyi elemzők szerint 70 ezer munkahely függ közvetlenül az amerikai kereslettől, ami a teljes foglalkoztatás közel 3%-a. A jegybank szerint, ha a vámokat a teljes árukínálatra kiterjesztenék, három éven belül akár 20 ezer állás is megszűnhetne főleg az autó- és gépiparban.
Szlovákiát az amerikaiakkal folytatott kereskedelmi tárgyalásokon Maroš Šefčovič európai biztos képviseli, de végleges megállapodás egyelőre nincs kilátásban.