James Cameron egy különleges filmmel készül válaszolni Oppenheimer rendezőjének, aki elkerülte a háború szörnyűségeinek ábrázolását. A híres rendező célja, hogy bemutassa a valóságot, amelyet sokan hajlamosak elfelejteni. A Librarius.hu értesülései szerin


James Cameron véleménye szerint az Oppenheimer "erkölcsi kibúvóként" értelmezhető, és úgy látja, hogy Christopher Nolan hallgatásaira a legjobb válasz a saját filmjének elkészítése lenne. Cameron álláspontja szerint a történet mélyebb rétegeit érdemes feltárni, és ezzel párhuzamosan arra is felhívja a figyelmet, hogy a filmes narratívák nem csupán szórakoztatnak, hanem komoly etikai kérdéseket is felvetnek.

A Titanic és az Avatar alkotója éles kritikát fogalmazott meg a többszörösen kitüntetett film kapcsán, amiért véleménye szerint nem adja vissza hűen a hiroshimai tragédia szörnyűségeit. A rendező kifejtette, hogy ha lehetősége lenne rá, ő maga készítene egy filmet, amely az áldozatok történetét és szenvedéseit állítaná a középpontba.

James Cameron, a neves filmrendező, éles szavakkal bírálta Christopher Nolan "Oppenheimer" című alkotását, amely 2023-ban hatalmas szakmai és közönségsikert könyvelhetett el. Cameron, bár elismeri a film készítőinek tehetségét, úgy véli, hogy a mű erkölcsileg elkerüli a nehezen feldolgozható témákat, és nem mer a hiroshimai atomtámadás következményeinek valósága elé állni. Szerinte a film nem ad elegendő teret a tragédia súlyának, ami megakadályozza, hogy a nézők valóban szembenézzenek a múlt borzalmaival.

"A filmkészítés iránti szenvedélyem hatalmas, de úgy érzem, hogy ez néha erkölcsi megfontolások elkerülésére szolgál."

Cameron a Deadline-nak adott interjúban beszélt a készülő projektjéről, a Ghosts of Hiroshima című filmről, amely a japán városban elszenvedett atomtámadás hatásait dolgozza fel, túlélők és áldozatok szemszögéből. Ebben az összefüggésben hozta szóba Nolan alkotását is, amelyet bár technikailag lenyűgözőnek nevezett, tartalmilag hiányosnak tart:

"Furcsa, mennyi mindent kikerült az egész" - jegyezte meg Cameron. "Látod, nagyra értékelem a szervezést, de úgy éreztem, hogy ez egyfajta erkölcsi kiskapu volt."

A rendező nézőpontja szerint az Oppenheimer film csupán felületesen érinti a támadások következményeit, miközben a középpontban a főszereplő belső konfliktusai állnak. Mindössze egy rövid jelenet utal a közvetlen pusztításra: Oppenheimer hallucinációjában megjelennek a megégett testek, mintegy kísértetként a hallgatóság soraiban.

"Ez az a különleges pillanat, amikor valami valódi következmény bontakozik ki. Ezt követően a film sietve visszautal arra, milyen mély nyomot hagyott Oppenheimer lelkén ez az élmény."

Cameron ezt kevésnek tartja:

Úgy vélem, hogy a film kikerüli a lényegi kérdéseket. Nem vagyok biztos benne, hogy a stúdió vagy Chris érzett így, de mintha lenne egyfajta 'harmadik sín', amit tiltanak megérinteni. Én viszont kifejezetten ezt szeretném boncolgatni. Talán csak ilyen őrült vagyok.

Nolan: "Ez Oppenheimer saját, szubjektív perspektívája volt."

A rendező korábban is válaszolt hasonló jellegű kritikákra. Christopher Nolan kifejtette, hogy alkotásának középpontjában Oppenheimer belső világának és szubjektív tapasztalatainak bemutatása állt, nem pedig a háborús események részletes feltárása.

„Mindig is az volt a célom, hogy szigorúan ehhez a perspektívához ragaszkodjak” – nyilatkozta a Variety-nek. „Oppenheimer éppúgy értesült a bombázásokról, mint a világ többi része. Olyan embert szerettem volna bemutatni, aki fokozatosan kezdi felfogni a tettei váratlan következményeit. A filmem legalább annyira foglalkozik azzal, amit nem mutatok meg, mint azzal, amit igen.”

A Deadline újságírója, Mike Fleming, a beszélgetés során felvetette, hogy talán Nolan szándékosan nyitva hagyta az ajtót egy másik rendező előtt, aki elmesélheti az áldozatok történetét. Cameron erre készségesen reagált:

"Rendben, vállalom - megcsinálom, Chris. Semmi gond. Te pedig gyere el a premieremre, és mondj szép dolgokat."

Cameron válasza: A Hiroshima szellemei

Cameron Charles Pellegrino egy különleges dokumentumregény adaptációján dolgozik, amely a Ghosts of Hiroshima címet viseli. Ez a mű a szemtanúk, a túlélők és a japán áldozatok tapasztalatait gyűjti össze, bemutatva azokat a hangokat és történeteket, amelyek az Oppenheimer című filmben nem kaptak teret. Pellegrino célja, hogy életre keltse ezeket az elhallgatott narratívákat, és fényt derítsen a történelem ezen fájdalmas aspektusára.

A film még csak az előkészületek fázisában tart, de Cameron célja egyértelmű: a történelem egy másik, gyakran figyelmen kívül hagyott aspektusát szeretné bemutatni - azt a nézőpontot, amelyet a hollywoodi filmek ritkán mernek felszínre hozni.

Cameron: a blockbuster filmek virtuóza és az etikai dilemmák szorgalmas kutatója.

James Cameron nem csupán a lenyűgöző vizuális élményeiről híres, hanem arról is, hogy filmes munkáiban gyakran merít morális és társadalmi dilemmákból. Filmográfiájának csúcsán áll az Avatar, mely minden idők legnagyobb bevételű filmje, és most érkezik a folytatása, a Fire and Ash, a mozik vásznaira. Jelenleg az Avatar 2 a harmadik legnagyobb bevételt termelt film, míg az Avengers: Endgame a második helyen áll. Cameron másik emblematikus alkotása, a Titanic, amely 1997-ben debütált, a negyedik helyet foglalja el a bevételi rangsorban.

Oppenheimer: díjak és kérdések

Az „Oppenheimer” című alkotás 2023-ban nem kevesebb, mint hét Oscar-díjat zsebelt be, beleértve a legjobb film, a legjobb rendező, valamint a legjobb férfi főszereplő (Cillian Murphy) és a legjobb férfi mellékszereplő (Robert Downey Jr.) kategóriákat. A film globálisan 975 millió dolláros bevételt termelt, és jelentős kulturális hatást gyakorolt a közönségre.

Ám Cameron most emlékeztet: az igazán fontos történetek néha nem a díjakért, hanem az igazság kimondásáért születnek. Az ő filmje épp ezt a csendben hagyott fejezetet igyekszik majd újrafogalmazni - talán nem látványos robbanásokkal, hanem halk, mégis megrendítő tanúságtételekkel.

Related posts