Feltárult: Lázár és minisztériuma hosszú hónapokon át halogatták a Strabag M30-assal kapcsolatos javaslatok feldolgozását, így már régóta elkészülhetett volna.


A kommunikáció jelenlegi formája egyértelműen egyirányú, hiszen Lázár János és a Fidesz folyamatosan a Strabag kivitelező céget okolja a mostani, tarthatatlan határidők miatt. Azonban a valós problémák sokkal mélyebb gyökerekkel rendelkeznek, és érdemes ezeket is szemügyre venni. A minisztérium szigorú titoktartási kötelezettséget írt elő a cég számára, mégis egy belsős levél fényt derít a jelentős késések mögött húzódó okokra.

A témát elsőként Szopkó Tibor önkormányzati képviselő hozta nyilvánosságra, és a Telex.hu cikkéből számos további részletet is megtudhattunk. Az ügyből ismét világossá vált, hogy a Strabag kezét megkötik, mivel nem nyilatkozhat, és nem védi meg saját érdekeit. Azonban egy belsős levél árnyalja a képet: Lázár minisztériuma hónapokig nem foglalkozott a cég javaslataival, amelyeket már jóval a kényszerű lezárás előtt benyújtottak. Ennek következtében már régóta újra használatba vehetjük volna az M30-as autópályát.

Miután az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, Nagy Bálint a Strabagot kritizálta az M30-as autópálya javításának késlekedése miatt, a mélyépítő cég egy belső tájékoztatót adott ki munkatársainak az építési projekt állásáról, a késlekedés műszaki okairól. A levélben a Strabag azt írta, hogy ezért teszik ezt, mert a minisztérium az ügyben nem engedi kommunikálni a céget.

A Strabagot a Telex megkérdezte, hogy valóban kiküldtek-e tájékoztató levelet a munkatársaknak, és annak tartamáról is tettek fel kérdéseket. "Az Építési és Közlekedési Minisztérium az érintett projekt vonatkozásában szigorú titoktartást ír elő a megbízottak számára. Ennek értelmében hivatalos nyilatkozatot a projekt kapcsán kizárólag a Megrendelő tehet, a Kivitelező ilyet csak a Megrendelő előzetes jóváhagyásával tehetne" - válaszolta a Telexnek a Strabag.

A Strabag vállalat hangsúlyozta, hogy a belső dokumentum részleteit nem tudják megerősíteni, és nincsenek olyan információik, amelyek lehetővé tennék számukra, hogy hivatalos állásfoglalást adjanak. Ezért Lázár János minisztériumának engedélye nélkül a cég nem folytathat kommunikációt a projekttel kapcsolatban.

A dokumentumból kiderült, hogy az altalaj konszolidációja - vagyis az a folyamat, amikor az altalajból eltávozó víz és levegő miatt tömörödnie kell a földnek - a vártnál lassabb ütemű az M30-as autópálya lezárt szakaszán, ezért még nem kezdhető meg a pályaszerkezeti rétegek építése, és tarthatatlanná vált a Lázár János által szabott határidő a munkálatok befejezésére.

Újabb, eddig rejtett részletek kerültek napvilágra. A vállalat által végzett vizsgálatok alapján kiderült, hogy az altalaj jelentős töréseken ment keresztül, és a töltés egyenetlen süllyedése következtében repedések keletkeztek a burkolaton. Ezen kívül a vízelvezető rendszerek és árkok is károsodtak. A vízmozgás mértéke olyan váratlan volt, hogy sem a tervezés, sem a kivitelezés során nem lehetett előre látni.

A Strabag tájékoztatása szerint Pántya József helyettes államtitkárt és az üzemeltető MKIF Zrt.-t is értesítették a helyzetről. A cég az eredmények alapján határozottan elutasította az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jótállási igényét, hangsúlyozva, hogy nem ők felelősek a felmerült problémákért. Ezt követően a Strabag három különböző javítási lehetőséget terjesztett elő az ÉKM-nek. Azonban Lázár János minisztériuma hónapokon át nem reagált érdemben a Strabag ajánlataira, és nem hozott döntést a javítási munkálatok elindításáról sem.

Related posts