Malajzia ismét nekiindul az MH370-es rejtélyes eltűnésének nyomozásának, hogy felkutassa a legendás fantomjárat nyomait.


A malajziai kormány azt állítja, hogy elvileg beleegyezett a 10 évvel ezelőtt, a légiközlekedés egyik legnagyobb rejtélyét okozva eltűnt utasszállító repülőgép felkutatásába.

A Malaysia Airlines MH370-es járata 2014 márciusában tűnt el, miközben a malajziai Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, a fedélzetén 239 emberrel. A Boeing 777-es roncsainak felkutatására irányuló erőfeszítések az évek során felpörögtek, és a fedélzeten tartózkodók több száz családját továbbra is kísérti a tragédia.

Pénteken Anthony Loke malajziai közlekedési miniszter elmondta, hogy a kabinet elvileg jóváhagyott egy 70 millió dolláros értékű megállapodást az amerikai Ocean Infinity tengeri kutatócéggel a repülőgép megtalálására. A "no find, no fee" megállapodás értelmében az Ocean Infinity csak akkor kap fizetést, ha megtalálják a roncsot. Az Ocean Infinity által 2018-ban, hasonló feltételekkel végzett MH370-es roncsok utáni kutatása három hónap után sikertelenül zárult.

Egy 150 millió dollárba kerülő multinacionális erőfeszítés pedig 2017-ben ért véget, két évnyi hatalmas területnyi óceán átvizsgálása után. A három érintett ország - Malajzia, Ausztrália és Kína - kormánya azt mondta, hogy a keresést csak akkor folytatják, ha "új hiteles bizonyítékok merülnek fel" a repülőgép elhelyezkedésére vonatkozóan - tudósít a BBC.

Miközben a kormány "elvileg" zöld utat adott az Ocean Infinity ajánlatának, Loke miniszter rámutatott, hogy a megállapodás részleteivel kapcsolatos tárgyalások még zajlanak, és várhatóan a következő év elejére fejeződnek be. Az új kutatás egy 15 000 négyzetkilométeres területet céloz meg az Indiai-óceán déli szegletében, új források alapján, amelyeket Kuala Lumpur "hitelesnek" minősített - tette hozzá a miniszter. "Reményeink szerint ez az időszak kedvező eredményeket hoz" - nyilatkozta Loke, hangsúlyozva, hogy a roncsok felkutatása megnyugtató lenne a fedélzeten tartózkodók hozzátartozói számára.

Az MH370 utasainak hozzátartozói örömmel fogadták a hírt, miszerint a malajziai kormány jóváhagyta az új kutatás megkezdését. "Igazán boldog vagyok a bejelentés miatt... [Ez] talán a legcsodálatosabb karácsonyi ajándék" - nyilatkozta Jacquita Gonzales, aki az MH370 repülési felügyelőjének, Patrick Gomesnak a felesége, a New Straits Timesnak. "Ez a hír vegyes érzéseket ébreszt bennem - reményt, hálaérzetet és mély szomorúságot. Nagyon nehéz volt számunkra az elmúlt 11 év bizonytalansága és fájdalmának elviselése, hiszen válaszok nélkül maradtunk" - mondta Intan Maizura Othaman, akinek férje, Mohd Hazrin Mohamed Hasnan légiutas-kísérőként dolgozott. Jiang Hui, akinek édesanyja a repülőgépen tartózkodott, a Reuters hírügynökségnek azt nyilatkozta, hogy a malajziai kormánynak "nyitottabb megközelítést kellene alkalmaznia" a kutatás során, hogy több érintett részt vehessen a folyamatban.

A MH370-es repülőjárat 2014. március 8-án, a hajnali órákban emelkedett a levegőbe Kuala Lumpurból. Alig egy órával a felszállás után a légiforgalmi irányítással való kapcsolat megszakadt, és a radarok azt jelezték, hogy a gép eltért a tervezett útvonalától. A nyomozók többsége egyetértene abban, hogy a gép végül az Indiai-óceán déli részén csapódott be, de az okai a mai napig rejtélyesek. Az eltűnést követő években néhány, a repülőgépből származó törmelékdarab került elő, amelyek az Indiai-óceán partjain bukkantak fel.

A repülőgép eltűnése körüli események szövevényes összeesküvés-elméletekhez vezettek, amelyek között szerepeltek olyan feltételezések, miszerint a pilóta szándékosan irányította a gépet a vesztébe, valamint olyan állítások is, hogy egy idegen katona lőtte le a gépet. A 2018-as vizsgálat során a szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a gép irányító rendszereit valószínűleg szándékosan módosították, hogy eltérítsék a repülőgépet, de nem tisztázták, ki állhatott mindezek mögött. A nyomozók hangsúlyozták, hogy a végleges válasz csak akkor lesz elérhető, ha sikerül megtalálni a roncsokat.

Related posts