A közúti balesetek legfőbb kiváltó oka már nem csupán a sebességtúllépés.


Az Országos Rendőr-főkapitányság közzétette a 2024-es közúti balesetek legfrissebb statisztikáit, amelyekből világosan látható, hogy az elmúlt öt évben nem tapasztalható jelentős eltérés sem a sérült, sem a halálos áldozatok számában. Viszont egy aggasztó tendencia figyelhető meg: a gyorshajtás helyett a sofőrök figyelmetlensége vált a leggyakoribb baleseti okká. Ez a változás különösen aggasztó lehet a közlekedők számára, hiszen a figyelmetlenség könnyen sokkal súlyosabb következményekkel járhat.

Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) legfrissebb jelentése alapján 2024-ben a közúti balesetek következtében összesen 19 884 ember szenvedett sérüléseket, vagy vesztette életét. Első pillantásra ez a szám ijesztőnek tűnhet, ám a halálos áldozatok száma csupán 489, ami lényegesen kedvezőbb képet fest. A Vezess.hu elemzése szerint, ha az elmúlt öt év – a Covid-járvány kitörése óta – nyilvánosságra hozott statisztikáit összevetjük, akkor a tendencia világosan kirajzolódik: a közlekedési balesetek következményei, ha nem is elhanyagolhatóak, de a halálos kimenetelű esetek száma jelentősen csökkent az évek során.

A halálos áldozatok száma némileg kedvezőbb képet mutat, hiszen 2020-ban 460 esetet regisztráltak, míg jelenleg 489 a második legjobb adat az elmúlt öt évben. Ugyanakkor mindkét mutató elmarad az utolsó, járvány előtti év, azaz 2019 adataitól, amikor is 22 198 sérüléssel járó baleset történt, és a tragikus következmények között 602 ember vesztette életét.

A jelentés arra is rávilágít, hogy míg az Európai Unióban a mutatók 3 százalékkal kedvezőbbé váltak, Magyarországon a helyzet 2023-ról 2024-re romlott. "Magyarország a 20. helyen áll az uniós rangsorban, teljesítménye (52 halálos áldozat/egymillió lakos) az EU átlagánál gyengébb, ami három pozícióval való visszaesést jelent az előző évhez képest" - nyilatkozta a Közlekedésbiztonság.

A súlyos sérültek helyzete továbbra is aggasztó, hiszen a 4650-es szám szinte változatlanul áll, ami szoros összefüggésben van a 2020-as statisztikákkal.

A portál megvizsgálta azt is, hogy kik okoznak több balesetet, itt az derült ki, hogy a férfiak (10 260) csaknem háromszor annyi közúti balesetet okoznak, mint a nők (3635). Ebből viszont nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, ugyanis a Belügyminisztérium nemek szerint nem tartja számon a jogosítványokat, tehát nincs arról pontos adat, hogy hány férfinek és hány nőnek van Magyarországon érvényes vezetői engedélye.

A kutatási eredmények világosan rámutatnak arra, hogy a nők autóvezetési szempontból alacsonyabb baleseti kockázatot jelentenek, mint a férfiak. Ennek oka valószínűleg abban rejlik, hogy a nők általában szabálytisztelőbbek és óvatosabbak, valamint nagyobb figyelmet fordítanak a közlekedés többi résztvevőjére. Természetesen egyesek saját tapasztalataik alapján más véleményt alkothatnak erről. Sok férfi számára a nők vezetési stílusa néha lassúnak tűnhet, de a baleseti statisztikák azt mutatják, hogy a nők vezetési toleranciája magasabb. Ezért különösen fontos lenne, hogy a férfiak ne próbálják meg sürgetni partnereiket a gyorsabb vezetésre, és kerüljék a kritikus megjegyzéseket a vezetés során – mondta Holló Péter, a Magyar Tudományos Akadémia doktora.

Van viszont változás a baleseteket kiváltó oknál, ugyanis az évekig toronymagasan vezető gyorshajtást 2024-re megelőzte az elsőbbségadás elmulasztása, vagyis a vezetők figyelmetlensége. A legfrissebb adatok szerint a balesetek 32 százalékát okozza a sofőrök mulasztása, míg a gyorshajtás az eddigi 34 százalékról visszacsúszott 27 százalékra. A harmadik helyen a kanyarodásból adódó koccanások állnak 18 százalékkal, majd az egyéb ok 15 százalékkal, a gyalogosok által okozott balesetek és az előzés során bekövetkezett balesetek a sor végén kullognak 4-5 százalékkal.

Related posts