Elképesztő, hogy mi vár ránk 15 év múlva: ez már elkerülhetetlen, és csak annyit tehetünk, hogy a legjobban bírjuk a változásokat.


A turisztikai célú, szabadidős utazásokra fordított költések 2040-re globálisan 15 ezer milliárd dollárra nőhetnek a jelenlegi évi 5 ezer milliárd dollárról, állapította meg legfrissebb jelentésében a Boston Consulting Group (BCG).

A globális gazdasági növekedés jelentős része, különböző, Magyarországtól eltérő jellemzőkkel bíró országokban végzett kutatások alapján, a belföldi utazásokból fog származni. Ezek értéke 2024-re várhatóan 4 ezer milliárd dollárról 2040-re 11,7 ezer milliárd dollárra nő. Ezen időszak alatt a régiókon belüli, tehát a szomszédos vagy közeli országokba irányuló utazásokra költött összegek is majdnem háromszorosára emelkednek, elérve a 2 ezer milliárd dollárt. A távoli úti célokat célzó nemzetközi utazások, bár a legkisebb arányt képviselik, szintén jelentős növekedés előtt állnak: forgalmuk várhatóan meghaladja a 15 milliárd dollárt, ami több mint háromszoros bővülést jelent.

A BCG elemzése szerint az utazók következő hulláma egyre inkább a feltörekvő piacokról érkezik majd - Kína, India, Szaúd-Arábia vagy Vietnám -, lekörözve a hagyományos turisztikai nagyhatalmakat, mint az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság vagy Németország.

"Ahogy egyre többen indulnak útnak és egyre gyakrabban fedezik fel a világot, alapvetően átalakul az utazók köre, az igényeik és az útitervük megtervezésének módja" - nyilatkozta Jávorka Anna, a BCG projektvezetője. "Új demográfiai csoportok, digitális szokások és elvárások formálják át a turizmus szabályait."

Mik azok az izgalmas új utazási trendek, amelyek most formálják a világ felfedezésének módját?

A mai utazási trendeket leginkább a Y-generációs milleniálok és a Z generáció képviselői formálják. Ezek a fiatalok nem csupán többször indulnak felfedezőútra, hanem hajlandók nagyobb összegeket is költeni kalandjaik során. Digitális jártasságuk és szociális tudatosságuk révén új perspektívákat hoznak az utazás világába, ami miatt egyre inkább meghatározó szereplőkké válnak a turizmusban.

Régebben szinte különlegességnek számított, ha valaki egyedül vágott neki az útnak, ám manapság az utazók 18-39 százaléka már rendszeresen választja a magányos felfedezéseket. Ez a tendencia különösen a fiatal, kalandvágyó generáció körében terjedt el, akik elsősorban kulturális élményekre, spirituális feltöltődésre vagy elvonulással kombinált wellnessprogramokra vadásznak - a klasszikus tengerparti nyaralás helyett inkább az izgalmas és új élményekre fókuszálnak.

Az üzleti és szabadidős utazás kombinálása is egyre elterjedtebb. Az utazásnak ezt a módját Kínában, Indiában és Szaúd-Arábiában az utazók több mint 70 százaléka tervezi, míg a hasonlóan kombinált utazást tervezők aránya az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Németországban csupán 15-30 százalékos.

A jövő utazóinak határozott elvárásai vannak. Fontos számukra, hogy az út minden lépése digitálisan, lehetőleg mobiltelefonon keresztül intézhető legyen - az applikációkon keresztüli foglalástól a vásárlásig. Emellett egyre nagyobb igény van a személyre szabható élményekre: az útvonaltervezés, a programajánlók és a foglalások mind az egyéni igényekhez kell, hogy tudjanak igazodni - akár a mesterséges intelligencia segítségével. A célpont kiválasztásánál az is sokat számít, mennyire képes az adott hely figyelembe venni az utazók kulturális szokásait, például az étkezési preferenciákat. Végül pedig az utazási döntések egyre inkább közösségi élményekre épülnek: az emberek már nem a hagyományos reklámokra, hanem más utazók véleményére és a közösségi média ajánlásaira hagyatkoznak.

Mit keresnek az utazók? Milyen élmények és kalandok vonzzák őket? Az utazók sokféleképpen közelítik meg a világ felfedezését, de közös bennük a vágy, hogy valami különlegeset találjanak. Néhányan a lenyűgöző tájakért és a természet csodáiért indulnak útnak, míg mások a különböző kultúrák mélyebb megismerésére törekednek. Van, aki a gasztronómiai élvezeteket keresi, míg mások a történelmi helyszínek felfedezésére koncentrálnak. Az utazás számukra nem csupán a helyváltoztatásról szól, hanem egy lehetőség arra, hogy új barátságokat kössenek, emlékeket gyűjtsenek, és a mindennapi rutinból kiszakadva feltöltődjenek. Az utazók szívében mindig ott ég a kíváncsiság lángja, amely új horizontok felfedezésére ösztönöz.

Az utazások lényege, hogy pihenjünk és értékes időt töltsünk a szeretteinkkel. Azonban a pihenés módja már régóta átalakulóban van. A hagyományos tengerparti nyaralások, városi felfedezések és természetjárások továbbra is népszerűek, de a BCG legújabb kutatása szerint egyre inkább előtérbe kerülnek a kulturális élmények, az egészség- és wellness turizmus, valamint a spirituális vagy vallási utazások. Emellett a gasztroturizmus is egyre nagyobb teret nyer, különösen a kínai, vietnámi és indonéz utazók körében, ahol az étkezés nem csupán szükséglet, hanem az utazás egyik legfontosabb motiváló tényezője. Az utazás így nem csupán a pihenésről szól, hanem egy komplex élmény, amely gazdagítja a látogatókat új ízekkel és kultúrákkal.

"Az emberek olyan utazási élményeket keresnek, amelyek tükrözik, kik ők" - mondta Jávorka Anna. "A hagyományos tengerparti és városnézős nyaralások nem veszítettek varázsukból, de az utazók egyre inkább keresik a kényelmet és a személyes kiteljesedést a kikapcsolódás mellett."

Utazási irodák helyett ma már a mesterséges intelligencia segít

Az utazók, különösen a feltörekvő gazdaságokból, egyre inkább a mesterséges intelligenciát (MI) alkalmazzák utazásaik megtervezésében. A legfrissebb adatok szerint a kínaiak 65%-a, az indiaiak 59%-a, míg a vietnámiak 51%-a használ MI-alapú eszközöket vagy chatbotokat a foglalások lebonyolításához és az utazás előkészítéséhez. Ugyanakkor ezekben az országokban a válaszadók 79-85%-a hangsúlyozza, hogy az emberi kapcsolatok továbbra is kulcsszerepet játszanak egy-egy út megszervezésében.

A "Szabadidős utazásokban rejlő 15 billió dolláros lehetőség" című BCG felmérés egy átfogó kutatáson alapul, amely során 5,000 utazót kérdeztek meg 11 különböző országban: Ausztráliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Indiában, Indonéziában, Kínában, Mexikóban, Németországban, Nigériában, Szaúd-Arábiában és Vietnámban. Ezen kívül a kutatás kiterjedt az utazási szokások elemzésére is, összesen 68 országra kiterjedően.

Related posts