Elmagyarázták, miért alakult ki hatalmas forgalmi dugó az M0-ás körgyűrűn.

Az M0/M1 csomópont felújítása miatt kialakult forgalmi nehézségekről és a munkálatok szükségességéről adott részletes tájékoztatást a kivitelező MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A nagyszabású rekonstrukció során a teljes útpályaszerkezetet cserélik, mivel az 1994-ben épült szakasz alapja súlyos műszaki problémákat mutat - írja a cég.
Az M0/M1 csomópont hazánk egyik legnagyobb forgalmú útszakasza, ahol a jelenlegi felújítási munkálatok sajnos komoly dugókat eredményeznek. A kivitelező vállalat kifejezte sajnálatát a felmerült nehézségek miatt, és alapos tájékoztatást nyújtott a projekt hátteréről, valamint a felújítás várható időtartamáról.
A fúrásos mintavételek és a bontási munkák során kiderült, hogy az 1994-ben készült szakaszon rendkívül rossz az útalap minősége. Sem a teherbírása, sem a vízelvezetése nem megfelelő, ezért a felszíni aszfaltrétegek korábbi cseréje ellenére a burkolat újra és újra tönkrement.
A feladat komplexitása kiemelkedő: a pálya teljes szerkezetének visszabontását és újraépítését másfél méter mélységben, 1000 méteren keresztül, három sávban kell végrehajtani. A munkálatok során a 14600 négyzetméteres útpályaszerkezetet cserélik ki, új vízelvezető rendszert alakítanak ki, valamint helyreállítják a csomópont teherbíró képességét is.
A jelenlegi 14 cm-es burkolatréteg helyett mostantól egy dupla, 28 cm-es aszfaltréteg kerül kialakításra, amely az egész területet lefedi, összesen 14,000 négyzetméteren.
Összesen hét rétegben szükséges kicserélni és újjáépíteni az út teljes szerkezetét.
A munkálatok időzítését az indokolja, hogy idén indul az M1-es bővítése, és addigra ennek a csomópontnak rendben kell lennie, hogy a megnövekedett forgalmat elbírja.
A felújítás hossza számos tényezőtől függ. A hét különféle réteg telepítése mindegyikének saját technológiai időigénye van, ráadásul három sávot kell teljes mértékben felújítani úgy, hogy a forgalom folyamatosan áthaladhasson legalább egy sávon. A munkaterület, a terelés és a munkavállalók védelme érdekében betonelemeket használnak, amelyek mozgatása viszont időigényes feladat.
A torlódások elkerülésére két forgalmi sáv fenntartása lenne ideális, azonban a jelenlegi pálya keresztmetszeti adottságai ezt nem teszik lehetővé. Ennek következtében a szükséges beavatkozások végrehajtása akadályokba ütközik. A munkálatok kizárólag két ütemben végezhetők el, ami azt jelenti, hogy a forgalom ütemenként csupán egy sávon haladhat, míg a munkavégzés körülbelül másfél sávnyi területen lehetséges egyszerre. Az ütemek közötti szünetek beiktatása nem opció, ugyanis az meghosszabbítaná a kivitelezést, és kétszeres csomópontzárást is igényelne.
A kialakult forgalmi helyzetet az is súlyosbítja, hogy az M1-en sokan a főváros felé tartó belső sávból, a táblák, jelzések ellenére szabálytalanul próbálják kikerülni az M0-ra tartó dugót. A tömött, külső sávban haladó kocsisorba nem tudnak jó ütemben besorolni, így meg kell állniuk, emiatt az M1-en a Budapest felé tartó belső sávot is blokkolják, ezzel pedig azt a sávot is megállásra kényszerítik, ami haladhatna. Ez a forgalomfigyelő kamerák képeiből egyértelműen kiderül.