A kormány egy hihetetlenül magas, négymilliárd forintos összeget követelne a fővárostól, egy 17 évvel ezelőtti korrupciós ügy kapcsán.
A Népszava beszámolója szerint a Navracsics-minisztérium több mint négymilliárd forintos bírság megfizettetését tervezi a fővárosra vonatkozóan. A büntetés a Demszky Gábor idején elindított és Tarlós István alatt átadott 4-es metró járműbeszerzésével kapcsolatos.
A 2025-ös fővárosi költségvetés felhalmozási kiadásai között megbújik egy, a 10 évvel ezelőtt átadott 4-es metró beruházásához kapcsolódó büntetési tétel szerepel, vette észre a lap. A büntetés alapját jelentő szabálytalansági eljárás is Tarlós városvezetése idején indult, de a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium csak idén látta elérkezettnek az időt a "pénzügyi korrekció" elrendelésére.
A főváros ugyan szerepelteti a 4,1 milliárdos tételt a jövő évi költségvetésében, de a városvezetés pert indít az ügyben. Mint Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója a lapnak elmondta: "A jövő évi költségvetésben szereplő 4,1 milliárd forintos tétel egy sok évvel ezelőtti szabálytalansági vizsgálat 7 évnyi hosszú csend után kiszabott büntetése". Hozzátette: az önkormányzat ugyan gazdasági felelősséggel tartozik az előző városvezetések döntéseiért, de az azért nagyon nincs rendjén, hogy olyan eljárás eredményeként rójanak ki milliárdos bírságot, amelyről eddig semmiféle tájékoztatást nem kapott a városvezetés, ráadásul minden törvényben rögzített határidő réges-régen lejárt.
Az ügyben most megnyilatkozott a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium is:
A fizetés kérdése most különösen fontosá vált, mivel a közbeszerzéssel kapcsolatos szabálytalanságok miatt büntetőeljárás zajlik a Fővárosi Törvényszék előtt. Ugyanakkor, az operatív program zárása miatt sürgetővé vált a szabálytalansági eljárás befejezése.
- áll a KTM által az ATV megkeresésére adott válaszban. A KTM emellett közölte, hogy a főváros júniusban benyújtotta részletfizetési kérelmét, amelynek ütemezését a felek közötti többszöri tárgyalást követően az Irányító Hatóság 2024 októberében hagyta jóvá. A befizetések határideje: 2025. augusztus 15.
A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium, amely a közlekedési, környezeti és energiahatékonysági fejlesztési programok megvalósításáért felelős, 2024 áprilisában tájékoztatta Karácsony Gergely főpolgármestert és a város vezetését, hogy a 4-es metró szerelvényeinek beszerzésére vonatkozó szerződés vizsgálatát lefolytatta. Az eljárás során "szabálytalanság történt" megállapításra jutottak, ennek következtében pénzügyi korrekciót rendeltek el.
Még Index színekben számoltunk be arról, hogy 2016-ban a negyedik Alstom-vezetőt vádolta meg a brit Súlyos Csalások Elleni Hivatal (Serious Fraud Office, SFO), hogy szerepe volt a BKV által megvásárolt Alstom metrókocsik korrupciós ügyében. Az SFO az Index kérdésére további információkat küldött, ezek szerint négy Alstom-vezető más, egyelőre meg nem nevezett gyanúsítottal együtt 2006. január 1. és 2007. október 18. között bűnszervezet tagjaiként korrupciós bűncselekményt megvalósítva 2,3 millió euróig terjedő összeget adtak, vagy beleegyeztek, hogy adnak a BKV Zrt. tisztviselője vagy tisztviselői, ügynökei részére.
Az összeget az Alstom és az osztrák Eurocontact Public Affairs GmbH között 2006. június 8-án létrejött tanácsadói megállapodás keretében járó díjnak álcázták, és céljuk az volt, hogy az Alstom Group kedvező bánásmódban részesüljön a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek beszerzésére kiírt tenderen. Az Eurocontact mellett ugyanez volt a szerepe a dán Hansen Consulting Aps-nek, amelyen keresztül több mint 5 millió euró juthatott a BKV-hoz.
Az Eurocontact neve nem ismeretlen Magyarországon. 2006-ban, majd 2008-ban is fontos témaként foglalkozott az osztrák sajtó azokkal a felvetésekkel, hogy a Strabag építőipari konszern egyes magyar pártokat "pénzadományokkal" segített. A 2006-os ausztriai választási kampányban merült fel először, hogy a Strabag konszern az Eurocontact nevű pr-cégen (az Eurocontact Consulting GmbH tulajdonosainak, Peter Aczelnak és Alexander Zachnak az érdekeltségi körébe tartozó Euro:Contact Hungary Tanácsadó Kft.-n) keresztül több millió eurós támogatást nyújtott a magyar szocialistáknak és szabad demokratáknak. A Strabag-ügyet egyébként az osztrák hatóságok több évig vizsgálták és az Osztrák Legfelső Bíróság 2013. augusztusában jogerősen lezárta azt, megállapítva, hogy bűncselekmény nem történt.
Akkoriban Magyarországon a metrótender ügyében a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomozott hivatali vesztegetés gyanúja miatt. A Központi Nyomozó Főügyészség 2019-ben emelt vádat a metró szerelvények beszerzési tenderéhez kapcsolódó, Alstom cégcsoport által "finanszírozott" vesztegetések tárgyában a Fővárosi Törvényszéken.
A per több kanyart is leírt az elmúlt években, de még mindig nem értek a végére. A Fővárosi Törvényszék a Népszava megkeresésére közölte, hogy az eljárás még nem zárult le, legutóbb a múlt héten voltak tanúmeghallgatások az ügyben. A lassan csordogáló és szerteágazó per állásáról legutóbb a 24.hu számolt be az ötödrendű vádlott felmentése kapcsán.