Nincsenek csodák: a Teslánál is lehetőség van arra, hogy a robotaxi flotta távoli vezérlésével kísérletezzenek.
Egy álláshirdetés alapján arra lehet következtetni, hogy ha a járműgyártó elindítja saját szolgáltatásait, az emberek valószínűleg nem fognak teljesen autonóm Cybercab taxikban utazni.
A Tesla végre lépést tesz versenytársai nyomdokain, és beindítja saját robotaxi-szolgáltatását. Az Electrek beszámolója szerint a vállalat nem csupán technológiai újítással készül, hanem emberek bevonásával is tervezi a járművek távoli irányítását. Az új "teleoperációs csapat" felállítását egy frissen megjelent álláshirdetés jelzi, amely az elakadt autók támogatására összpontosít. A hirdetésben említett C++ szoftvermérnöki pozícióban az Unreal játékmotor alkalmazásával kell fejleszteni egy olyan rendszert, amely lehetővé teszi a Tesla robotaxik virtuális környezetben történő irányítását. Ezzel a lépéssel a Tesla új dimenziót nyithat a közlekedésben, ahol a technológiai innováció és az emberi érintés egyaránt kulcsszerepet játszik.
Mivel az autonóm járművek szoftverei szinte kivétel nélkül hajlamosak zavarba jönni a különböző forgalmi helyzetekben, az iparági szereplők folyamatosan a távoli irányítás lehetőségére támaszkodnak. Az emberi beavatkozás szükségessége viszont új fényt vet a sofőr nélküli robotautókra: a Waymo, az Amazon által üzemeltetett Zoox, valamint a General Motors Cruise részlege is alkalmaz technikusokat, hogy megoldják a nehéz helyzetbe került járművek problémáit. Ugyanakkor senki sem szeret a nyilvánosság előtt ezzel a kihívással reklámozni a technológiájukat.
A Futurism riportja rámutat, hogy a Waymo idén először ismerte el a távoli operátorok szerepének fontosságát, de általánosságban véve a robotaxi rendszerek működésének részletei meglehetősen homályosak. Az sem világos, hogy mennyire gyakran van szükség az emberi beavatkozásra, és hány szakember dolgozik ezen a területen. A Cruise esetében pedig külön figyelemreméltó, hogy minden egyes járműre másfél alkalmazott jut, ami újabb kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy valójában mi indokolja az ilyen összetett rendszerek fenntartását.
A taxi igénybevétele elkerülhetetlen.
Mivel a Tesla saját önvezető technológiája sem áll jól a rendszeres ígérgetéshez képest, sőt a jelek szerint egyáltalán nem áll sehogy a teljes autonómia hosszú ideje hangoztatott megvalósításában, a beszámolók azt valószínűsítik, hogy még a versenytársainál is nagyobb mértékben lesz kénytelen a teleoperációs csapatára támaszkodni, ha komolyan gondolja a szolgáltatás belátható időn belüli megvalósítását. Ehhez ugyanis a Teslák önvezető képességeinek egyik iterációja sem tekinthető elég megbízhatónak.
Ez a gyakorlatban a 2-es autonómiaszintet jelenti, ami jelentősen elmarad a Waymo által elért 4-es szinttől. Az 5-ös fokozat pedig egyelőre még messze van, szinte elérhetetlennek tűnik. Érdekes, hogy a Teslától nem idegen a "fake it till you make it" filozófia, amire jó példa az Optimus robotok legutóbbi, látványos bemutatója is. Mivel a Waymo Full Self-Driving (FSD) technológiáját is rendszeresen bírálták, nem lenne meglepő, ha a jövőben a távoli operátorok előrelépésként kerülnének a középpontba.
Sokan egyre inkább aggódnak a kiforratlan mesterséges intelligencia-technológiák körüli elhamarkodott döntések miatt. Bár a generatív MI-ben könnyen felfedezhetők a gazdasági lehetőségek, a sikerhez elengedhetetlen lenne az elvárások és fejlesztési irányok átgondolása. A teljes autonómiával rendelkező járművek esetében viszont sokan a dotkomlufihoz hasonlítják a helyzetet, hiszen a korábbi fejlesztésekbe eddig több mint 100 milliárd dollárt fektettek be, de nem igazán láthatóak a megtérülés jelei. Jelenleg nem világos, mivel lehetne megfordítani ezt a trendet, és valóban fenntartható megoldásokhoz eljutni.