Oktatási szektor helyzetértékelése Az oktatásügyi helyzetjelentés célja, hogy átfogó képet adjon a jelenlegi oktatási környezetről, a kihívásokról és a lehetőségekről, amelyek az iskolákat és a tanulókat érintik. Az utóbbi időszakban számos változás tört
A romániai oktatás és kutatás helyzetéről készült tanügyminiszteri jelentés kapcsán tartott sajtótájékoztatót május 21-én Daniel David oktatási miniszter, aki több órán át türelmesen válaszolt a jelenlévők által feltett kérdésekre, a közoktatás szinte minden területét érintve. Elképzeléseiből, terveiből idézünk néhányat.
Az új miniszterelnök megválasztása után kifejezte elégedettségét, hangsúlyozva a nevelés és a kutatás alapvető jelentőségét. Bármennyire is kihívásokkal teli az ország helyzete, a gyermekek oktatása és a folyamatban lévő kutatások támogatása elengedhetetlen. A pedagógusok véleménye szerint az oktatási rendszer nem szembesül olyan mértékű válsággal, amely megzavarná annak működését. Ennek fényében olyan miniszteri rendeletek és kormányhatározatok készültek, amelyek tiszteletben tartják az alaptörvény előírásait. A helyzet pontos megértése után néhány reformjavaslat is napvilágot látott. A május 21-i jelentés bemutatása és nyilvánosságra hozatala után várhatóan újabb vita kezdődik, amelyen szakszervezetek képviselői, politikai döntéshozók és szakértők vehetnek részt, valószínűleg a héten.
A jelentésben kifejtette véleményét a tanügyi rendszerről, amelyet miniszteri, rektori és pszichológusi tapasztalatai alapján formált meg. Emellett a jövőbeli kihívásokat is körvonalazta. Az elnökválasztás eredményének megvárásával arra törekedett, hogy egy jól megalapozott és stabil struktúrát tudjon prezentálni az oktatás és a kutatás területén.
Az elkészült jelentés szintézisét és a minisztériumban kifejtett eddigi tevékenységének eredményét mutatta be, és vitára bocsátotta a sajtó képviselőinek a jelenlétében, hogy elkerülje a nem megfelelő magyarázatokat, ugyanis oktatási-nevelési kérdésekben tájékozott és aktív a romániai sajtó - jegyezte meg.
A beszámoló két fő részre tagolódott: az első rész az általános diagnózist tartalmazta, amelyről a vélemények jellemzően összeegyeztethetők, míg a második rész a megoldási lehetőségekre vonatkozó személyes ajánlásokat foglalta magában. Ez utóbbi terület sokkal inkább vitatott, hiszen a különböző szakterületek szakértői sokféle alternatívát kínálhatnak. Nemzetközi szinten is nehezen találhatóak hasonló példák, ezért a szerző a saját tapasztalataira és tudására támaszkodott. A javaslatok a párbeszédek során folyamatosan fejlődhetnek, és új, innovatív megoldások is születhetnek.
A felsőoktatásban, valamint a kutatás és innováció területén elengedhetetlen, hogy a minőség és a hatékonyság érdekében jól körülhatárolt célokat tűzzünk ki. Ez nem csupán a siker kulcsa, hanem az intézmények számára is alapvető üzenetet hordoz. Hasonlóan fontos az emberi erőforrásokkal kapcsolatos megközelítés is. A minőség és hatékonyság elérésének egyik módja, ha a kutatásban részt vevő fiatalok megfelelő támogatást kapnak, így elkerülhetik a munkanélküliséget. Az oktatás területén a határozatlan idejű munkaszerződések bevezetése hozzájárul ahhoz, hogy a munkavállalók védelmét és a minőség fenntartását egyaránt szolgálja.
A közoktatás terén számos elismerést és kritikát egyaránt kapott. Számára a tanterv (curriculum) és az oktatási módszerek kiemelkedő jelentőséggel bírnak. Úgy véli, hogy sokkal értékesebb a kevesebb, de alaposan és érthetően átadott tananyag, mint a bőséges, de gyengén prezentált ismeretanyag. Ezt a megközelítést szem előtt tartva alakította ki a líceumi tanterveket is. Az ismeretek értékelésekor pedig a minőség és a lényegesség kiemelésére kell fókuszálni - hangsúlyozta.
Az emberi erőforrások kezelése szempontjából a határozatlan idejű foglalkoztatás jelenlegi formájában nem tartható fenn. A miniszter álláspontja szerint fontos, hogy megőrizzük a minőséget és a szakemberek védelmét a köz- és felsőoktatás területén egyaránt.
A pedagógusok munkájának értékelése évről évre a személyi dosszié (fișa postului) alapján történik. Az ötlet, hogy a határozatlan idejű pedagógusok teljesítményét ötévente vizsgálják felül, nem csupán egy újabb "tituláris" vizsgát jelentene, hanem a tanulók, szülők, kollégák és az igazgató véleményének figyelembevételére épülne. Amennyiben egy pedagógus, aki már öt éve tevékenykedik a pályán, nem teljesíti a minimálisan elvárt követelményeket, két év áll rendelkezésére a továbbképzésre. Ha ezt követően sem tudja megfelelni az aktuális elvárásoknak, az alkalmazása határozott időre módosul.
Daniel David miniszter javaslata, amely a tanfelügyelőségek igazgatóságokra való átszervezését célozza, heves vitákat generált. Az intézmények szintjén az iskolák minőségét és hatékonyságát kívánja növelni, kiemelve, hogy a központosítás megszüntetésének és a minőségi követelmények érvényesítésének alapvető szerepe van ebben a folyamatban.
A bevezető után a miniszter válaszolt a feltett kérdésekre.
Elhangzott, hogy a határozott időre szerződtetett pedagógusok számára, amennyiben négy egymást követő évben kiemelkedő minősítést érnek el, lehetőség nyílik arra, hogy továbbra is az intézmény munkatársai maradhassanak, mindezt anélkül, hogy "tituláris" vizsgát kellene tenniük.
A jelenlegi ösztöndíjrendszer bonyolultsága arra enged következtetni, hogy sürgős újragondolásra szorul. Fontos lenne, hogy a két legfontosabb tényezőre, a tudományos kiválóságra és a szociális helyzetre fókuszáljunk, hiszen ezek alapvetően meghatározzák a támogatások elosztását.
Az érettségi vizsga egyelőre a megszokott formájában marad érvényben, mivel az új tantervek kidolgozása még folyamatban van. Daniel David kifejezte ellenérzését azzal kapcsolatban, hogy a nyolcadik osztály végén csupán két tantárgyból kellene vizsgázni, hiszen ez a teszt a diákok jövőbeni lehetőségeit is befolyásolja. E véleményét számos nemzetközi példa is alátámasztja. Néhány országban például a diákok teljesítményét egy folyamatosan vezetett személyi dosszié alapján értékelik, míg más helyeken különböző alternatív módszereket alkalmaznak az iskolai teljesítmény nyomon követésére.
Bár ezt a modellt szeretné bevezetni, egyelőre Romániában nagy különbség van az iskolák színvonala és a pedagógusok osztályzatai között. Ha ezt sikerül megvalósítani, a portfólió elegendő lesz a diákok teljesítményének az értékeléséhez - hangzott el sok egyéb mellett a sajtó képviselőivel való találkozón.