Valóban pusztán egy megszokott rutinról van szó, vagy inkább egy ötletes kreatív fogás a MÁV vonatátszámozási attrakciója?


Egy vonat közeledik Balatonfüred vasútállomásához, úton Budapest Déli pályaudvara - Kép: Jászai Csaba / MTI bizományosi.

Pünkösd hétfőjén három balatoni vonat vonatszáma megváltozott az utasok által is elérhető vonatinformációs rendszerben, így a korábban rögzített késések nyomtalanul eltűntek. Ez a változás mindössze két nappal a pünkösdi hosszú hétvége első napján bekövetkezett balatoni vasúti zűrzavar után történt. Vajon a MÁV vonatátszámozási akciója csupán egy megszokott eljárás volt, vagy inkább egy kreatív megoldás, hogy elkerüljék a kellemetlen helyzeteket? E kérdésre kerestük a választ.

Valóban léteznek olyan esetek a MÁV-nál, amikor egy vonat új azonosító számot kap. Ez leginkább akkor történik, ha a járat terelés miatt megváltoztatja az útvonalát, vagy új megállóhelyek kerülnek be a menetrendbe. Ezt Andó Gergely, a vasúti közlekedési szakterület szakértője, a MÁV-START korábbi munkatársa és a Navigátorvilág folyóirat főszerkesztője nyilatkozta lapunknak.

Kedden egy újabb váratlan esemény zavarta meg a közlekedést, amikor a Székesfehérvár és Budapest közötti Z30-as vonatok a megszokott Érd alsó megálló helyett Érd felsőn álltak meg, mindezt a felsővezeték-zavar miatt. A hétfői incidens után a MÁV igyekezett tisztázni a helyzetet, ezért kedden részletes tájékoztatást adott a vonatszám-változásokról a MÁVINFORM platformon. Kiemelték, hogy "ezek a járatok technikai okokból - az európai szabályozásoknak megfelelően - vonatszámot váltanak, ami miatt a Vonatinfó térképen nem követhetőek. A vonatszám-váltás azonban a késési biztosítást nem befolyásolja, így az utasok továbbra is jogosultak a kártérítésre".

A MÁV nyilatkozata szerint a vonatok átszámozása a megszokott eljárás része, és ezt nem befolyásolja a késési statisztikák alakulása, így a késési biztosítást sem érinti. Hétfői közleményükben három járat új számot kapott, tehát mindenki nyugodtan folytathatja útját, nem érdemes különösebb figyelmet szentelni ennek az ügynek.

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője kifejtette, hogy a helyzet korántsem olyan egyértelmű, mint ahogy azt sokan gondolják. Hétfőn szerzett információi szerint a három átszámozott vonat közül kettő bizonyosan járműhiba miatt jelentős késéssel indult a Déli pályaudvarról. Szerinte a MÁV által alkalmazott vonatátszámozás egy teljesen új, eddig példa nélküli megoldás, amely nem oldja meg a problémát.

Vitézy kifejtette, hogy az átszámozás kapcsán fontos megjegyezni: a késési biztosítás csak abban az esetben marad érvényben, ha az utas a MÁV applikáción keresztül vásárolja meg a jegyét. Amennyiben viszont más módon, például online vagy jegyautomatán keresztül történik a jegyvásárlás, a biztosíték már nem garantált.

A hétfőn kirobbant, heves vitákat generáló átszámozás Andó Gergely véleménye szerint is meglehetősen kérdéses. Az érintett három vonat ugyanis Székesfehérvártól kezdve már az eredeti pályán közlekedett, így jogosan visszakaphatta volna a korábbi számát, amely lehetővé tette volna a késések pontos nyilvántartását is. Ezzel szemben azonban új, sőt több új számot kaptak, ami látszólag indoklás nélkül történt, és ezzel gyakorlatilag eltüntették a késéseket a rendszerből.

Andó véleménye szerint az átszámozás egy igazi rémálom és káosz forrása, ráadásul jelentős költségekkel is jár a vasúttársaság számára. Rémálom, mivel a MÁV utastájékoztató és jegykiadó rendszerei nem igazán vannak felkészülve az ad hoc vonatok kezelésére. Ráadásul nem világos, hogy milyen jegyet kellene vásárolni az átszámozott járatokra, így ezek a járatok értékesítési és tájékoztatási szempontból is gyakorlatilag láthatatlanná válnak – tette hozzá Andó.

Szerinte azt, hogy a pünkösd hétfői átszámozás valódi, kerülő miatti megszokott lépés volt vagy kreatív trükk, csak akkor lehet megtudni, ha kikérjük minden egyes érintett vonat minden egyes hétfői átszámozásának az okát a MÁV-tól. De akárhogyan is történt, a szakújságíró szerint az simán megtörténhetett, hogy a MÁV kihasználta a neki kényelmes szituációt, hogy nem látszanak a késések, és azokat nem igyekezett újra láthatóvá tenni.

Lapunk felvette a kapcsolatot a MÁV-val, hogy információt kérjünk az átszámozásban érintett három hétfői vonat konkrét átszámozási adatairól, valamint arról, hogy aznap hányszor változtatták meg a vonatok számát, és milyen indokok álltak a különböző átszámozások mögött. Várjuk a vasúttársaság válaszát.

Related posts