Vészjósló előérzetek - vajon Alonso saját kezével fosztja meg magát a harmadik világbajnoki cím megszerzésének lehetőségétől?
Fernando Alonso, aki egyértelműen a 2026-os szabályváltozásokra és harmadik világbajnoki címének elnyerésére összpontosít, az idei évben, amely elmaradt a várakozásoktól, többször is nyíltan bírálta az Aston Martin csapatát. A csapatfőnök már figyelmeztette, hogy el kell kerülniük, hogy a spanyol versenyző és az Aston Martin kapcsolata hasonló sorsra jusson, mint ahogyan az Alonso korábbi csapataival történt.
Bár az Aston Martin az idei évben is az ötödik helyen végzett a pontversenyben, a 2023-as és 2024-es szezonjaik között jelentős különbségek mutatkoznak. Míg tavaly 280 pontot gyűjtöttek, addig idén mindössze 94 ponttal zárták a szezont. Fernando Alonso, aki az Aston Martin csapatánál töltötte első évét, kiemelkedő teljesítménnyel büszkélkedhetett, hiszen 8 alkalommal állhatott dobogón, köztük három második hellyel. Monaco versenyén pedig a győzelem is a zsebében lehetett volna. Ezzel szemben 2024 elején, Szaúd-Arábiában, csak az 5. helyig jutott, ami sajnos nem hozott számára kedvezőbb eredményt.
Az Aston Martin csapata a szezon során nemhogy előrelépett volna, hanem inkább hátrafelé tartott, hiszen a közben végrehajtott fejlesztések nem hozták meg a várt eredményeket. Alonso, nem meglepő módon, egyre frusztráltabbá vált, hiszen hiába dominálta az időmérőket Lance Stroll felett 19-5 arányban, és állította, hogy ez az idény legjobb teljesítménye volt számára, az eredmények ezt egyáltalán nem tükrözték. (Az ilyen megnyilatkozásokat tőle érdemes óvatosan kezelni.)
Eközben pedig a kétszeres világbajnok csapatrádióban és olykor a nyilatkozatokban is megjelenő frusztrációja sokakban azonnal felidézhette Alonso korábbi csapatainál látott viselkedését, hiszen a spanyolra mindig is jellemző volt, hogy miután a dolgok nehézkessé váltak, elkezdte nyilvánosan kritizálni a munkaadóit, ami előbb-utóbb szakításhoz vezetett. Hogy Alonso az Aston Martintól is így fog-e elválni, azt persze most még nem lehet kijelenteni, de Mike Krack szavai kissé nyugtalanítólag is hathatnak. Az Aston Martin csapatfőnöke ugyanis már arról beszélt, reméli, hogy ők nem kerülnek olyan helyzetbe Alonsóval, amilyenbe a 43 esztendős veterán korábbi istállói, és miközben megérti és elfogadja a spanyol kritikáját, kiemelte, hogy minimalizálniuk kell az összeveszéseket.
"Az egyetlen recept egy gyors autó, 2023-ban pedig a legjobbat láttuk tőle - nyilatkozta a német szakember a RacingNews365.com-nak. - Ott van ez az extra, amit a pilóta tesz hozzá, de amikor nem versenyképes az autód, az mindenkinek nehéz, a versenyzőnek pedig a legnehezebb. Együttérzek vele, mert a pilóta az, aki a leginkább a rivaldafényben van, különösen akkor, ha egy kétszeres világbajnok, aki annyi éven át a győzelmekért küzdött, most pedig már az is nagyszerű eredmény, ha a hetedik helyen végez. Ez bizonyára nagyon nehéz, és remélem, nem kerülünk ugyanabba a helyzetbe [mint amibe a karrierje során] korábban, de ez csakis rajtunk múlik. A biztosítékok legtöbbje, amelyeket Lawrence [Stroll, az Aston Martin tulajdonosa] nyújtott arról, hogy mit építünk, mit hoztunk létre és kiket igazoltunk, a legnagyobb biztosítékok, amiket Fernando kapott. A biztosítékok azonban őszintén szólva többé nem működnek, mert az elmúlt 18 hónap során fejlődést ígértünk, de ezeket nem voltunk képesek teljesíteni. Ezért el kell fogadni bizonyos mértékű kétkedést és szkepticizmust a pilóta részéről, mert ez normális. Most már inkább tettek kellenek a szavak helyett."
Alonso eddig valóban kiemelkedő csapatjátékosként mutatkozott be, ám időnként elkerülhetetlenek a megjegyzések és a frusztrációk, amelyeket figyelembe kell vennünk. Például, amikor olyan versenyzők előzik meg őt, akik nyilvánvalóan nem érnek fel a szintjére, azt egy versenyzőnek nehéz feldolgozni. Ha ez csupán néhány alkalommal történik meg, talán még el is tudja fogadni, de ha egy verseny, sprint vagy időmérő során 50-szer is megesik, akkor a feszültség bizonyára fokozódik. Ezzel kapcsolatban fontos, hogy őszinték legyünk egymással, hogy minimalizálhassuk a konfliktusokat.
Alonso számára a felsorolt biztosítékok - az új gyáregység, a legújabb szimulátor, valamint a január 1-jén üzembe helyezett új szélcsatorna, és természetesen Adrian Newey - reményt adhatnak a várhatóan kihívásokkal teli 2025-ös évhez. Ugyanakkor fontos, hogy figyeljen arra, ne terelje magára a csapat haragját a túlzott nyilvános kritikákkal. Hiszen függetlenül attól, hogy a megjegyzések jogosak vagy sem, teljesen más a helyzet, amikor valaki a saját munkatársait bírálja, és megint más, amikor folyamatosan, a világ szeme előtt ostorozza azokat, akik érte dolgoznak. Nem csupán Alonso, hanem a Forma-1 egészének szempontjából is óriási veszteség lenne, ha nem lenne lehetőség arra, hogy lássuk, mire képes a sportág történetének egyik legnagyobb tehetsége egy Adrian Newey által tervezett autó volánjánál.